Bart van der Putten - Muzikant, saxofoon en mondharmonica.
https://bartvdp.home.xs4all.nl/
Bevrijding van de gekooide muzikant
Bart wilde bioloog worden. Bij de aanschaf in zijn studententijd van een saxofoon onderging hij een totale ommekeer. Van een vreemde vogel en nergens thuisvoelen tot herkenning bij muzikanten van
raar zijn/anders zijn/nergens passen. Voor Bart is muzikant zijn iets dat je 24/7 bent. Dat is niet perse altijd leuk.
Door het samenspelen met gelijkgestemden ervaart hij dat hij de individuele prestatie kan overstijgen. Er ontstaat een soort van magie. In het samenspel is hij aan het creëren. Een voorwaarde is
dat het klikt met elkaar, elkaar aardig vinden, je moet elkaar kunnen vertrouwen. Voor Bart is samenspelen een zeer intiem gebeuren. Hij legt zijn ziel en zijn hartstocht bloot. Deze verlangen
naar expressie, het wil eruit. Het is een drang, een noodzaak die niet is tegen te houden. Als dat ruimte krijgt geeft dat een grote vervulling. Nooit eerder was hij zo gedisciplineerd aan het
werk.
Zijn drijfveer is zijn hartstocht blazen en overstijgen in muziek.
Laetitia de Veth - Beeldend kunstenaar bodypainting.
https://www.facebook.com/laetitia.deveth
Ben Oldenhof - Beeldend kunstenaar metaal en keramiek.
www.benoldenhof.nl
Afval en esthetiek
De liefde voor metaal zit blijkbaar al in zijn genen. Ben komt uit een familie waarin meerdere metaalbewerkers voorkomen. Hij was altijd al gefascineerd door schroothopen vol oude machines en stukken metaal. Als kind speelde hij met daarin gevonden brokstukken en later, als kunstenaar, fotografeert hij deze plekken en verwerkt ze in zijn beeldtaal. Tegenwoordig werkt hij met afval dat hij op straat vindt, als onbruikbaar of waardeloos weggegooid. Hij ziet er een nieuw beeld in en maakt zo van objecten van niets iets: kunstobjecten. Helaas is afval steeds minder te vinden op straat en kun je ook niet meer vrijelijk rondkijken op afvalstortplaatsen. De samenleving is steeds meer aangeharkt en dat belemmert de creatieve fantasie.
Esthetiek is ook belangrijk in zijn beeldtaal. Zijn gevoel daarvoor is ontwikkeld tijdens zijn vakopleiding als keramist. Hij maakt tegenwoordig rauwe sculpturen van kluwens metaaldraden gewikkeld rond allerlei (plastic) afval. Ben ziet daarin juist schoonheid en zeggingskracht. Toeval, verrassing, weerstand, het zijn allemaal factoren die het maakproces kleuren. De aard, de vorm en de kleur van de gevonden basismaterialen – of het ontbreken daarvan – bepalen in hoge mate hoe een kunstwerk er uiteindelijk uitziet. Hij vindt het essentieel om ruimte te geven aan de eigenzinnigheid van het materiaal. Zijn werk doet een beroep op de kijker om anders te gaan kijken, om los te raken van het geconditioneerde kijken. Het is niet alleen kijken naar het voltooide eindproduct, maar juist ook meer oog krijgen voor het creatieve proces.
Karen Santen - Beeldend kunstenaar keramiek.
www.karensanten.com
De krullen van krullemietje.
Voor Karen is het belangrijk zich het atelier eigen te maken, zich thuis te voelen. Daar heeft ze tijd voor nodig. Dat doet ze vooral met muziek en boeken en materialen. Haar eigen eilandje
creëren en niet gestoord worden. In stilte en eenzaamheid haar indrukken en gevoelens ruimte geven en varen op haar intuïtie. Thuisvoelen is optimaal als het atelier een soort van tweede huid is
geworden.
De omgeving, de ruimte, sferen, met name de zintuiglijke prikkels (geuren/geluiden/licht) geven haar inspiratie. Soms ook dromen. Karen vertelt graag verhalen hierover, ze kan het goed
beschrijven.
Meestal maakt ze veel schetsen voordat ze gaat vormen en samenstellen in klei. Proefjes maken en de tactiele ervaring is daarvan een essentieel onderdeel. Het prettigst voor haar is als ze vrij
kan werken met klei zonder teveel voorwaarden/eisen zoals bijvoorbeeld bij opdrachten soms het geval is.
Haar drijfveer is haar indrukken en gevoelens kleien, zoveel krullen zoveel zinnen.
David Wasch - Beeldend kunstenaar schilderen, foto en filmtechniek.
www.davidwasch.com
Buiten het frame
Sies van Gils - Schilder
www.siesvangils.nl
www.tekenenschilderlessenamsterdam-oost.nl
Louis Nienhuis - Beeldend kunstenaar hout, was en klei.
www.louisnienhuis.nl
Boetseren met hout.
Louis is nieuwsgierig naar zijn oorsprong en het ontdekken van zijn eigen beeldtaal. Als kleuter zat hij al te bouwen met afvalblokjes hout uit de meubelfabriek van zijn vader, die in een mand
bij de kachel in de keuken stond. Het maakte indruk op hem dat zijn bouwwerken mochten blijven staan van zijn moeder. Later na een klassieke opleiding boetseren, bouwt hij sculpturen met
afgekeurde barkrukpoten van beukenhout uit de meubelfabriek, die hij aan een kant bewerkt met beitels. Nu is hij aan het boetseren met een freesmachine op een groot blok hout. Belangrijk voor hem
is het blijven uitproberen van mogelijkheden en al doende onderweg zijn, dan ontdek je wat je eigenlijk zoekt en wilt. Zijn lijfspreuk is ‘Hout heeft geen haast’.
Hij vindt ook dat je je niet moet laten aanpraten wat goed voor je is. Een goede docent die je vertrouwen geeft dat er talent in je schuilt, is daarbij onmisbaar. Zijn drive is van -niets-,
-iets- bouwen en verbeelden van indrukken die nog niet eerder vorm hebben gekregen.
Martien Groeneveld - Beeldend kunstenaar visualsoundartist.
www.visualsoundart.com
De muziek der dingen.
Martien is zijn hele leven al gefascineerd door geluid. Ook van dingen waaruit hij het geluid kan laten ontsnappen of het eruit kan persen. Veel materialen en apparaten die niet bedoeld zijn als
muziekinstrument brengen wel geluid voort. Geluiden kunnen muziek worden als je ze organiseert. Zo worden bij Martien uit de geluiden die hij creëert nieuwe muziekinstrumenten geboren. Afval en
toeval en het nut van het nutteloze spelen daarin een belangrijke rol. Het gaat om onbeperkt experimenteren en het met plezier spelenderwijs ontdekken. Niet de eindbestemming is het product maar
het opgaan in het avontuur waarheen het geluid je brengt staat centraal.
Zijn drijfveer is de grenzeloze rijkdom van alles dat geluid kan voortbrengen.
Det Smeets - Keramische beelden
Spelen met klei
De tactiliteit van klei en dat je het met je handen kan bewerken en vormen is de basis voor haar werk. Det’s credo is dat alles wat er is en wat ontstaat, waarde en schoonheid heeft. Dit is de basis van haar manier van werken. Zij is nieuwsgierig naar wat er gebeurt als je met klei beelden maakt. Alles kan interessant zijn, zoals scheuren en de achterkant van een beeld, dingen die juist toevallig ontstaan. Ze hanteert dan ook geen vaste werkwijze in hoe ze de klei benadert, aanpakt en vormt. Ze zegt: " Ik kijk als klassiek beeldhouwer, als vrouw, als moeder: dat beweegt me”. Klassiek beeldhouwen is een vak, in studie naar de waarneming, naar vorm en ruimte. Haar werk komt voort uit haar eigen leven en haar persoonlijke ervaringen als vrouw en moeder.
Ze laat de schoonheid zien van wat bedoeld en onbedoeld plaatsvindt tijdens het spelen en experimenteren met klei in haar handen.
Deze website is met Jimdo gemaakt. Registreer je nu gratis op https://nl.jimdo.com